| |
![]() |
Skal kommaerne afskaffes? |
Post Reply
|
| Author | |
mikael
Søulk
Joined: 01 April 2004 Location: Denmark Online Status: Offline Posts: 310 |
Quote Reply
Topic: Skal kommaerne afskaffes?Posted: 20 Maj 2010 at 10:38 |
|
Sådan er forslaget som Dansk Sprognævn varmer op til.
Skal vi af med vores kommaer? |
|
|
Mvh. / Mikael Elkan
------------------------- |
|
![]() |
|
begejstret
Gæster
|
Quote Reply
Posted: 03 Juni 2010 at 18:20 |
|
Fantastisk ide. Jeg tror fuldt og fast på at kommaet blev opfundet for at få skolebørn og deres forældre til at græde. I enkelte tilfælde har det så den heldige sideeffekt at det er betydningsfremmende.
Spøg til side, så går jeg da ikke ud fra at der er tale om at afskaffe ALLE kommaer, men jeg er helt med på en kraftig reduktion. Jeg synes overforbrug af kommaer er direkte hæmmende for læsehastigheden, og masser af sprog (fx engelsk) klarer sig glimrende med et meget mindre antal.
|
|
![]() |
|
administrator
Admiral
Joined: 01 Oktober 2003 Location: Denmark Online Status: Offline Posts: 205 |
Quote Reply
Posted: 03 Juni 2010 at 23:32 |
|
Jeg ved ikke lige om engelsk er det bedste eksempel - ofte bliver det opfattet som lettere end dansk, eller skriftligt nemmere - det er tæt på direkte forkert, MEN ideen er at afskaffe nogle af kommaerne og især de mange tossede regler, hvor folk ikke ved hvor de skal sætte dem, men har tommelfingerregler, som så ikke altid virker - komma foran at fx.
|
|
|
Med venlig hilsen
ELKAN - en anden side af sprog og kommunikation |
|
![]() |
|
Annie
Gæster
|
Quote Reply
Posted: 12 Juni 2010 at 18:57 |
|
Jeg synes bestemt ikke, at de (gamle) danske kommaregler skal afskaffes. Hvorfor skal vi i Danmark altid kigge ud over grænserne, og efterligne hvad de engelsktalende lande gør og bruger?
Jeg synes, der er en vis charme over det danske kommasystem (det gamle vel og mærke), og vi burde bruge meget mere tid på det i skolerne, hvis der er elever, som har svært ved det. Det er nogle gange pinligt og krampagtigt at læse en artikel eller anden tekst, hvori der er kommafejl. GO KOMMAER!:D ,,,,,,,,,, |
|
![]() |
|
administrator
Admiral
Joined: 01 Oktober 2003 Location: Denmark Online Status: Offline Posts: 205 |
Quote Reply
Posted: 18 Juni 2010 at 10:54 |
|
Det er nu heller ikke kun de engelsktalende, som vi skal efterligne. Det er Sverige, Norge, Finland og Island.
Pointen er: kommaerne har ofte ingen funktion andet end nogle kloge kan slå de mindre kloge oven i hovedet fordi kun meget få reelt kan finde ud af det. Selv de der tror de kan, kan oftest ikke 100 %. Det er ikke nyt at man ændrer eller afskaffer noget for at gøre det nemmere at bruge vores sprog. Det sker stort set hver gang Dansk Sprognævn kommer med en ny sprognorm. Majonæsekrigen er et eksempel, kommakrigen var vel den sidste store. Men der er jo heller ingen der skriver lieutenant for løjtnant mere?? |
|
|
Med venlig hilsen
ELKAN - en anden side af sprog og kommunikation |
|
![]() |
|
Post Reply
|
| Forum Jump |
Elkan - en anden side af sprog og kommunikation
Credit Counseling - Credit Consolidation - Credit Card Consolidation - United Specialties