Elkans blog

elkan.dk Homepage
Forum Home Forum Home > Sprog & Kommunikation > Sprogdebat!
  New Posts New Posts
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login

Forståelse er 80% kropssprog...?

Post Reply Post Reply Page  123 4>
Author
  Topic Search Topic Search  Topic Options Topic Options
mikael View Drop Down
Søulk
Søulk

Online Status: Offline
  Quote mikael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Forståelse er 80% kropssprog...?
    Posted: 10 April 2004 at 18:48

Forståelse er 80% kropssprog

Den påstand har jeg hørt mange gange, men der er aldrig nogen der har kunnet vise mig en undersøgelse der bekræftede det. Eller forklaret hvordan man sætter procenter på...

Er der nogen der ved hvor den påstand kommer fra? Det virker helt i modstrid med min opfattelse af forholdet mellem talesprog og kropssprog.

Eller har I en idé til hvordan man når frem til det?

Edited by mikael
Mvh. / Mikael Elkan
-------------------------
Back to Top
Mogens Holm View Drop Down
Rorgænger
Rorgænger
VIP

Quote Mogens Holm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 April 2004 at 21:47
Hej Mikael
Hvad er så egentlig "forståelse" for en størrelse?
I bogen "Brug din hjerne til en forandring" skriver NLP grundlæggeren Richard Bandler om "forståelsens submodaliteter".
Submodaliteter er kvaliteten af de indre sanseforestillinger dvs. indre billeder, lyde, følelser, lugte, smag. Eksempler på auditive submodaliteter er toneleje (høj, lav), lydstyrke, melodi og eksempler på visuelle submodaliteter er lysstyrke, farve (s/h!), stillbillede/film, kontrast, afstand (størrelse).
Bandler fandt ud af, at en person som oplever forståelse bruger andre submodaliteter end ved manglende forståelse. Ved at bruge forståelsens submodaliteter i stedet for submodaliteterne for manglende forståelse (skifte submodaliterne) sker der en ændring, så personen oplever forståelse.
Et eksempel fra bogen er en avanceret matematisk ligning, som de fleste vil forholde sig uforstående overfor, men ved at finde sine "forståelses-submodaliteter" og overføre dem til oplevelsen af matematikformlen kan man få følelsen af forståelse og ser nu formlen som meningsfuld - et bedre udgangspunkt for at lære matematik!!
Og hvad har det så med kropssprog at gøre?
Måske har vi en (medfødt?) signalforståelse i vores kropssprog/måde at bruge kropssproget.
I 50´erne og 60´erne forskede især amerikanske psykologer i "interpersonal behaviour" og studerede filmoptagelser af kommunikerende mennesker/grupper af mennesker.
Et af de mange forskningsresultater var iagttagelser af, hvordan mennesker "matcher" deres kropssprog og tonefald, når de havde opnået god kontakt - tillid og forståelse - med hinanden.
I NLP har man gjort tilsvarende studier og gået et skridt videre til at udvikle matching-teknikker. Altså at finde anvendelse af den opnåede viden.
Jeg har ikke hørt at forståelse er 80% kropssprog, men i løbet af de sidste ca. 30 år er jeg en del gange blevet undervist i en fordelingsmodel som siger 55% kropssprog, 38% stemmeføring og 7% ord. I de fleste tilfælde er det blevet serveret som et (akademisk!) forskningsresultat, som giver et fingerpeg om kropssprogets store betydning.
Jeg har naturligvis stillet spørgsmålet:
Hvor ved man det fra? men har kun en enkelt gang fået svar - af en psykolog, der underviste på en uddannelse i systemisk terapi.
I bogen "Introduktion til NLP" af Joseph O´Connor & John Seymor (1990) bliver modellen gengivet med en kildehenvisning:
Mehrabian og Ferris, "Inference of Attitudes from Nonverbal Communication in Two Channels" i The Journal of Councelling Psychology vol. 31, 1967, pp. 248-52.
Mon ikke fjeren er blevet til flere høns i årenes løb, og det er da lidt nemmere at huske "ca. 80%", og budskabet er vel godt nok både akademisk og folkeligt.
Videnskabeligt kunne det i sandhedens interesse være spændende med en opfølgning!
Venlig hilsen
Mogens Holm

The Journal of Councelling Psychology
Back to Top
mikael View Drop Down
Søulk
Søulk

Quote mikael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 April 2004 at 22:17

Jo, Mogens, du har nok ret med at de 80% er blevet til fem høns.
Interessant med artiklerne og henvisningerne. Dem vil jeg se om jeg kan fange.

Men det er stadig ikke f*set ind hos mig: hvordan i alverden udregner man det?  

Det kunne være interessant at genskabe eksperimentet. Så kan vi jo lave en øjenbevægelses-workshop samtidig

Mvh. / Mikael Elkan
Back to Top
Rorgænger
Rorgænger
VIP

Quote Mogens Holm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 April 2004 at 11:52
Hej Mikael og andre læsere
Ved at søge (GOOGLE m.fl.) på Mehrabian og Ferris ses en mængde omtale af emnet.
Jeg har tidligere henvist til NLP-linket "Neurosemantic" som righoldigt og interessant i forhold til NLP, sprog og psykologi.
Se artikeloversigten på denne hjemmeside!
På "http://www.neurosemantics.com/Articles/Non-Verbal_Communica tion.htm" ses en artikel som omhandler verbal og nonverbal kommunikationsforståelse bl.a. med henvisning til Mehrabian og Ferris - "Blasting Away An Old NLP Myth About Nonverbal Dominance".
Jeg har ikke fundet nogen bedre artikel om emnet end denne. Og det er ikke fordi jeg er NLP fagidiot!
Nerosemantic er en aflægger/videre-ud-eller-ind-vikling af "klassisk" NLP, og grundlæggeren, Michael Hall, har i flere år været den måske mest produktive forfatter og NLP-udvikler. Han er en omstridt personlighed med blandet anerkendelse i "NLP-verdenen". Han er uddannet psykolog, dr. phil, kognitiv psykoterapeut og meget bredt vidende indenfor psykologi, sprogvidenskab og filosofi.

For mig er det ikke så interessant hvilket størrelsesforhold, der eksisterer mellem kropssprog og verbalt indhold.
Men jeg er optaget af, at der findes 2 divergerende opfattelser, som hver for sig har store konsekvenser for den mellemmenneskelige relation.

Retning 1:
Lyt til og forhold dig kun til ordene som de bliver talt (eller læses!). Det kan være respektløst, at tolke på ubevidste signaler, som du reelt ikke kan kende betydningen af.

Retning 2:
Ord kan ikke udtrykke virkeligheden. Læs eller lyt til det, der er mellem ordene (linierne), observer nonverbale reaktioner. Ord er kun til for at fremkalde nonverbale reaktioner, som mere præcist udtrykker virkeligheden.

Retning 1 styrer henimod en ligeværdig dialog, hvor "den bedrevidende/eksperten" fralægger sig magten og respekterer den anden persons ret til at finde egne løsninger og udtryksformer.

Retning 2 styrer henimod et ulige magtforhold, hvor eksperten bruger sin "viden" om den anden person til at rådgive, belære, manipulere eller "reparere".

Det er tankevækkende, at en fordelings% for forståelsen af Verbal/nonverbal kommunikation kan overleve i foreløbig 37 år og stadig bærer et "sensationsbudskab" i sig.
Det ser ud til at være en god historie for folk og akademikere - det er ganske vist.

med venlige tanker
Mogens Holm

Back to Top
Rorgænger
Rorgænger
VIP

Quote Mogens Holm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 April 2004 at 13:15
Hej igen
På Mehrabian´s hjemmeside, "http://www.kaaj.com/psych/smorder.html", fandt jeg følgende (omtale af bog om nonverbal kommunikation), som kun bekræfter det omfattende misbrug af hans forskningsresultater:

"Inconsistent communications -- the relative importance of verbal and nonverbal messages. My findings on this topic have received considerable attention in the literature and in the popular media. "Silent Messages" contains a detailed discussion of my findings on inconsistent messages of feelings and attitudes (and the relative importance of words vs. nonverbal cues) on pages 75 to 80.
Total Liking = 7% Verbal Liking + 38% Vocal Liking + 55% Facial Liking

Please note that this and other equations regarding relative importance of verbal and nonverbal messages were derived from experiments dealing with communications of feelings and attitudes (i.e., like-dislike). Unless a communicator is talking about their feelings or attitudes, these equations are not applicable. Also see references 286 and 305 in Silent Messages -- these are the original sources of my findings."

Der er vist ingen grund til at efterprøve forskningsresultaterne.
Jeg fandt Mehrabians hjemmeside-link på NLP-europes hjemmeside.
NLP-Europe v. Michael Kold har vist ikke selv læst Mehrabians kommentarer, men viderefører ihærdigt myten om størrelsen af kropssprogets betydning i sin markedsføring af NLP.
Hvor mange procent sandhed udgør en generaliseret og forvrænget udeladelse?   
Hvad er chancen i procent for at myten aflives?
Stadig venlig stemt
Mogens Holm
Back to Top
mikael View Drop Down
Søulk
Søulk

Quote mikael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Maj 2004 at 11:03

Det er jo interessant hvordan et resultat i den grad kan bruges til mangt og meget.

http://www.kaaj.com/psych/smorder.html

Lone Laursen viste ved et af sine foredrag at gestik og kropssprog klart er en del af vores talesprog, fx kan vi holde pause med en bevægelse og vise at vi ikke var tilfredse med det svar vi fik, men forventer at der kommer en ny forklaring.

Jeg tror ikke man skal opgøre det i procenter, men at at kropssprog oftere tages i brug når forståelse opfattes som problematisk at opnå og talesprog egner sig bedre til at abstrakt tale.

Ellers vil jeg da gerne se en mime det periodiske system, Habermas' samfundsteori eller Einsteins relativitetsteori, omvendt kan det være svært at forklare hvordan man samler en Legofigur.

Mvh. / Mikael Elkan
Back to Top
Rorgænger
Rorgænger
VIP

Quote Mogens Holm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Maj 2004 at 18:02
Ja præcis - det ville også se påfaldende ud, hvis et menneske intet kropssprog havde og kun læberne bevægede sig. Habermas og Einstein vil også give anledning til kropssprog hos underviseren - og dette kropssprog ville måske ikke handle om Habermas eller Einstein, men om underviseren som person og budbringer/kommunikatør/relationsskaber. Kropssproget kan jo bruges til at understrege budskabets værdi og betydning - autoritært, sjovt, intellektuelt eller måske hypnotisk/suggestivt. Kropssproget bruges af den gode underviser til at formidle budskabet og forståelsen til den enkelte tilhører. Intet eller forstyrrende kropssprog ville aflede fra budskabet og læsning af Habermas/Einstein ville være at foretrække.
Vi er nok alle enige i, at man ikke præcist kan opdele betydningen af ord, tonefald, mimik og kropssprog i procenter. Hvem vil holde fast i procentfordelingen på 7, 38 og 55, når Mehrabian selv afviser en sådan generalisering?(Vil Michael Kold?)
Jeg tror at ord og kropssprog har hver sin betydning for forståelse og ikke skal sammenkædes som afhængige størrelser - altså vil den perfekte fordeling være 3 x 100%. Men meget mindre kan gøre det - altså give forståelse. Hvor meget (mange %) forståelse kan man så spørge om! Hvad er det mindste kropssprog, som kan give tilstrækkelig forståelse?
Mvh.
Mogens
Back to Top
mikael View Drop Down
Søulk
Søulk

Quote mikael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Maj 2004 at 19:41

Originally posted by Mogens Holm

Hvor meget (mange %) forståelse kan man så spørge om! Hvad er det mindste kropssprog, som kan give tilstrækkelig forståelse? 

Det er et interessant spørgsmål  og vel lige netop her at Wittgenstein laver sin kovending fra Tractatus til §-samlingen Filosofisk Undersøgelser. Tegnet (i bred forstand) er kun betydende i sin brug og vi kan ikke borttænke det fra en kontekst.

Jeg har aldrig fået bekræftet anekdoten, men Wittgenstein skulle have diskuteret sin opdeling af alle elementer i bestemte betydninger med en kollega, hvor kollegaen tilfældigt skullet have slået hånden ud og spurgt "hvad betød det?". Wittgenstein skulle her have set at betydningen ikke lå i bevægelsen, men i det de blev enige om bevægelsen betød..

Mvh. / Mikael Elkan
Back to Top
Rorgænger
Rorgænger
VIP

Quote Mogens Holm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Maj 2004 at 21:25
Når forståelse opnås i kraft af enighed mellem de kommunikerende parter er det en i øjeblikket oplevet enighed, som kan være en ren illusion - de kan tale hver deres sprog og hver for sig opleve enighed med den anden. De samme ord kan have forskellig betydning hos 2 mennesker, og når vi nu taler om kropssprog i vores skrivende mails, så kan vi måske være enige om, at kropssproget er lettere at iagttage end forstå.
Når kropssproget matcher kan oplevelsen af forståelse opleves, selvom man faktisk udveksler modsatrettede synspunkter (demonstreres/afprøves f.eks. i matchingsøvelser).
Spørgsmålet er om fælles forståelse er mulig.
En unik oplevelse kan aldrig genfortælles eller genspilles så en anden person får helt den samme oplevelse eller forståelse. Men man kan altid give verbalt udtryk for forståelse og blive enige herom.
Det kan så være en ny bearbejdet forståelse, som ændrer sig med historien.
Mvh.
Mogens   
Back to Top
mikael View Drop Down
Søulk
Søulk

Quote mikael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Maj 2004 at 23:02

Originally posted by Mogens Holm

Spørgsmålet er om fælles forståelse er mulig.

Som udgangspunkt mener jeg: Nej, men fælles gøren er mulig, og denne gøren kræver et fælles sprog som kræver forståelse for vores gensidige gøren, som vi grundlæggende får igennem vores forældre. Forældre er nøglen til at forstå andre end en selv. Sprog er først og fremmest et kollektivt fænomen. Det er ikke noget man kan have alene. Derfor kan man sige at visse forståelser ikke kun kan være mine egne, men både er mine og andres på samme tid. Det jeg kan have for mig selv er den måde jeg vælger at forstå eller iagttage en genstand på.     

Men selvom vi bliver enige, er vi altid efterladt med svaret og ikke den talendes tanke, hvilken vi vel antager vi har hver for sig.

Subjektet, jeget, individet er lukket inde i sig selv, optaget af sin bevidsthed og sit indre liv. Forældre kan fortælle deres børn om alle de fejl de selv begik, om børnene "lytter" er deres egen sag.

Psykologen kan tale med klienten, men dybest set er det klienten selv der "er psykologen". Klienten må først forstå psykologen og derigennem forstå sig selv på en ny måde.  

Mvh. / Mikael Elkan
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 4>

Forum Jump

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.50
Copyright ©2001-2008 Web Wiz

Elkan - en anden side af sprog og kommunikation

Renegade Motorhomes - Credit Card Consolidation - Credit Counseling - Credit Consolidation